DNHF fungerer som et centralt ”posthus”, hvor henvisninger kortvarigt opbevares, indtil de er afleveret til den rigtige modtager.
Brugere
DNHF bruges af sundhedspersoner, administrative medarbejdere og klinikker, der sender eller modtager henvisninger som led i behandling eller borgerens frie valg af behandler.
Borgere kan se henvisningsdata på sundhed.dk og i MinSundhed-appen.
Adgang
For at få adgang til DNHF skal du logge ind, så systemet kan genkende dig som bruger.
Der kan logges ind med MitID eller MitID Erhverv.
Større organisationer kan vælge at etablere en Lokal Identity Provide, der kan bruges til at bekræfte identitet ved login.
Brugerstyring og roller
Den måde, du logger ind på, afgør, hvordan DNHF tildeler dig adgang og rettigheder. Med andre ord: Loginmetoden bestemmer, hvor dine roller kommer fra.
Der findes tre måder at få tildelt roller på:
- Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring
Organisationen skal være registreret i SEB. Her tildeler en lokal administrator de roller, du får i DNHF.
- Automatisk login
DNHF tildeler automatisk roller ud fra klinikkens registrerede autorisation – du skal ikke have tildelt roller manuelt.
- Whitelistet system
Nogle godkendte tredjepartssystemer kan få adgang med på forhånd fastlagte roller.
Læs mere i DNHF's vejledninger
Funktioner
DNHF gør det muligt at:
- sende og modtage henvisninger sikkert
- håndtere bilag og kvitteringer
- se henvisningsdata på tværs af systemer
- understøtte borgerens frie valg af behandler
DNHF bruger nationale registre og har snitflader til blandt andet National Serviceplatform.