DNHF - Den Nationale Henvisningsformidling

Ingen kendte driftsproblemer

Den Nationale Henvisningsformidling (DNHF) er en fælles national løsning, der sørger for, at henvisninger og bilag bliver sendt sikkert mellem sundhedsaktører i regioner, kommuner, staten og private klinikker.

DNHF fungerer som et centralt ”posthus”, hvor henvisninger kortvarigt opbevares, indtil de er afleveret til den rigtige modtager.

Brugere

DNHF bruges af sundhedspersoner, administrative medarbejdere og klinikker, der sender eller modtager henvisninger som led i behandling eller borgerens frie valg af behandler. 

Borgere kan se henvisningsdata på sundhed.dk og i MinSundhed-appen.

Adgang

For at få adgang til DNHF skal du logge ind, så systemet kan genkende dig som bruger.

Der kan logges ind med MitID eller MitID Erhverv.

Større organisationer kan vælge at etablere en Lokal Identity Provide, der kan bruges til at bekræfte identitet ved login.

Brugerstyring og roller

Den måde, du logger ind på, afgør, hvordan DNHF tildeler dig adgang og rettigheder. Med andre ord: Loginmetoden bestemmer, hvor dine roller kommer fra.

Der findes tre måder at få tildelt roller på:

  • Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring
    Organisationen skal være registreret i SEB. Her tildeler en lokal administrator de roller, du får i DNHF.
  • Automatisk login
    DNHF tildeler automatisk roller ud fra klinikkens registrerede autorisation – du skal ikke have tildelt roller manuelt.
  • Whitelistet system
    Nogle godkendte tredjepartssystemer kan få adgang med på forhånd fastlagte roller.

Læs mere i DNHF's vejledninger

Funktioner

DNHF gør det muligt at:

  • sende og modtage henvisninger sikkert
  • håndtere bilag og kvitteringer
  • se henvisningsdata på tværs af systemer
  • understøtte borgerens frie valg af behandler

DNHF bruger nationale registre og har snitflader til blandt andet National Serviceplatform.

 

Seneste driftsbeskeder

Teknisk support

DNHF-support - CGI
Hverdage kl. 8-16

Single Point of Contact

CGI support har Single Point of Contact på alle supporthenvendelser på hverdage.

Eventuelle driftsnedbrud af DNHF uden for den primære driftstid løses på den næstkommende hverdag.

Gå til DNHFs supportside

Spørgsmål om SOR og SEB

Servicedesk
Hverdage kl. 9-15

Problemer med forsendelser eller behov for sporing

VANS er det netværk, der sikrer, at henvisninger, bilag og kvitteringer bliver sendt korrekt mellem sundhedssystemerne og DNHF. 

VANS-operatøren TrueCommerce står for driften.

Ved problemer med forsendelser eller behov for sporing skal du kontakte din egen VANS-operatør.

Nødprocedure ved driftsstop

Hvis der opstår driftsstop, og henvisninger ikke kan sendes via DNHF, skal den enkelte organisation finde en midlertidig kommunikationsløsning for at sikre, at visitering og behandling kan fortsætte.

Det er organisationens ansvar at iværksætte og bruge alternative kanaler, indtil normal drift er genoprettet.