National Serviceplatform - NSP

Ingen kendte driftsproblemer

National Serviceplatform (NSP) er en platform, som udbyder forretningsservices og datasamlinger til brug for systemer inden for sundheds domænet. NSP gør det muligt at anvende nationale services direkte i patientbehandlingen direkte i de lokale systemer i klinikken og praksis.

Gå til den overordnede beskrivelse af NSP

Driftshistorik

Sundhedsdatastyrelsen er ansvarlig for NSP drift. Driften bliver afrapporteret på nspop.dk, hvor du finder driftsrapporter, performance målinger og oversigter over kald til services på NSP.

FAQ, vejledninger og guides

Herunder finder du links til guider og vejledninger, opdelt i en række områder

Følg åbne supportsager

Herunder kan du finde links til oversigter over åbne sager fra Sundhedsdatastyrelsens Servicedesk. Sagsoversigter bliver publiceret og opdateret ugentligt, hvor du kan finde en række oplysninger samt sortere på en række parametre.

Ved fejl skal du afklare nedenstående før du henvender dig til Service Desk

  1. Har egen supportfunktion visiteret sagen?
  2. Er det udelukket, at der er lokale problemer med strøm, LAN, etc.?
  3. Hvis der kaldes via et EPJ (Elektronisk Patientjournal) eller LPS (Lægepraksis) system, har EPJ/LPS leverandøren været inddraget og har visiteret fejlen?

Er NSP relevant for mig?

Brugergruppen for NSP er i udgangspunktet it-tekniske driftsmedarbejdere i regioner, kommuner og ved andre sundhedsrelaterede institutioner. Desuden vil NSP være interessant for leverandører til disse sundheds institutioner, for eksempel leverandører af EPJ- og Lægepraksis systemer.
Brugergruppen for driftsstatus vil være selve brugergruppen for NSP, men også andre medarbejdere i de sundhedsrelaterede institutioner, som services betjener.

Servicedesk

Teknisk eller forretningsmæssig henvendelse alle tider:
+45 3314 3900 
Åbningstid: 24-7-365

Læs mere på supportsiden her

Faglig kontakt

Lars Helsberg
Systemforvalter

Seneste driftsbeskeder

Vejledninger og links

Hvordan tilgås services på NSP

Service tilgås ved system-integration via webservices. Du kan ikke ”se” services på NSP medmindre du har en ”klient” – et program – som kan koble op til NSP og udveksle data med services på NSP.

Hvilke krav stilles til adgang

Der er teknisk krav til at organisation har adgang til Sundhedsdatanet samt at brugeren er autentificeret ved anvendelse af certifikat, MOCES eller tilsvarende.

Der er administrativt krav til at der er oprettet aftaler med Sundhedsdatastyrelsen samt ang. sundhedsdatanet for konkrete relevante services.

NSP konceptet indeholder både produktions-, uddannelses- og test-miljøer. Adgang til hvert miljø har forskellige krav.

SLA

Fødselsindberetningsservicen er tilgængelig 24x7x365