Om Plejeoverblikket
Plejeoverblikket skal give et samlet overblik over alle plejehjem målrettet ældre og leverandører af helhedspleje i Danmark. Formålet er at understøtte det frie valg for ældre borgere og skabe bedre mulighed for at sammenligne tilbud.
Reglerne for Plejeoverblikket – herunder hvilke oplysninger der skal indrapporteres – fremgår af ældrelovens § 27 og bekendtgørelsen om Plejeoverblikket, som trådte i kraft 1. juli 2025. Med bekendtgørelsen skal der indberettes en række nye oplysninger, og der er derfor afsat tid til, at kommunale og private aktører kan foretage de nye registreringer.
Den nye digitale løsning, Plejeoverblikket, forventes lanceret i december 2025, når alle data er indberettet og kvalitetssikret. Indtil da kan den nuværende Plejehjemsoversigt fortsat benyttes.
Plejeoverblikket erstatter Plejehjemsoversigten og skal bidrage til mere brugervenlighed og transparens. Samtidig bliver den tættere integreret med fællesoffentlige registre for at mindske behovet for indberetninger.
Løsningen fungerer også som register for Ældretilsynets arbejde med udstilling af en autoritativ liste over pleje- og helhedsplejeenheder. Her vises kvalitetsindikatorer og resultater fra brugertilfredshedsundersøgelser samt Ældretilsynets tilsynsrapporter og eventuelle sanktioner.
Plejeoverblikket integreres med både Sundhedsvæsenets Organisationsregister (SOR) og CVR, så oplysninger om fx P-nummer, antal ansatte og årsværk automatisk holdes ajour. Det stiller samtidig skærpede krav til datakvalitet og ajourføring i SOR.
Notat om lokaliteten for leverandører af helhedspleje
Der arbejdes desuden på at forenkle indberetnings- og vedligeholdelsesprocesserne for både kommunale og private aktører.
Overgangsordning
Alle kommunale og private plejeenheder samt leverandører målrettet ældre, jf. ældrelovens § 27, stk. 2, der frem til den 1. juli 2027 kun leverer ydelser efter serviceloven, skal i perioden 1. juli 2025 til 1. juli 2027 være registreret på Plejehjemsoversigten og efterfølgende på Plejeoverblikket, når løsningen idriftsættes i december 2025.
Overgangsordningen understøtter Ældretilsynets arbejde, og virksomheder er fortsat omfattet af den. Du kan se listen over virksomheder i overgangsordningen på plejehjemsoversigten.dk fra den 1. juli 2025 og senere på plejeoverblikket.dk.
Hvis I som virksomhed ønsker at opdatere jeres oplysninger, eller hvis I ikke længere har borgere visiteret til nævnte ydelser, skal I kontakte Sundhedsdatastyrelsen, så vi kan ajourføre listen. I den forbindelse bedes I udfylde en af nedenstående formularer og sende til os:
Formular: PLOV-overgangsordning - Opdatering af virksomhedsinformationer
Formular: PLOV-overgangsordning - Fjernelse fra Ældretilsynets overgangsliste