Plejeoverblikket

Ingen kendte driftsproblemer

Plejeoverblikket skal give overblik over og gøre det muligt at sammenligne alle plejehjem målrettet ældre og leverandører af helhedspleje i Danmark og dermed understøtte det frie valg af plejehjem og helhedsplejeleverandører.

I samarbejde med Ældreministeriet udvikler Sundhedsdatastyrelsen Plejeoverblikket. Det er en videreudvikling af den nuværende Plejehjemsoversigten, som skal sikre et mere tidssvarende og brugervenligt overblik over kommunale og private plejeenheder og helhedsplejeleverandører.

Status og tidsplan for Plejeoverblikket

Her kan du læse om igangsatte opgaver i henhold til ældrelovens § 27 og bekendtgørelse om Plejeoverblikket samt tidsplanen for registrering af plejeenheder og helhedspleje i SOR og på plejeoverblikket.dk.

Opdatering af SOR blev midlertidigt sat på pause den 29. august 2025 efter tilbagemeldinger fra kommuner og interessenter. Pausen har givet mulighed for at analysere udfordringer og finde konstruktive løsninger i samarbejde med KL og berørte aktører.

Resultatet er en justeret løsning for registrering af plejeenheder i SOR.

Dialogen omkring helhedsplejeleverandører fortsætter, med forventet endelig afklaring i uge 45.

Opgave Udførende Tidsrum/milepæl
Identifikation af private leverandører af helhedspleje – videresendelse af dette informationsbrev til private leverandører Kommune Uge 45
Ajourføring af plejeenheder i SOR jf. vejledning Kommune/privat leverandør Uge 45-50
Tildeling af roller i SEB Kommunens/virksomhedens SEB- administrator Primo uge 46
Oprettelse af private helhedsplejeleverandører oprettelse i SEB Privat leverandør Uge 46
Indberetning på plejeoverblikket.dk Kommune/private plejeenheder Uge 46-50
Ajourføring af helhedspleje i SOR jf. vejledning Kommune/privat leverandør Uge 46-50

Der afholdes to webinarer med fokus på opdaterede vejledninger og konkrete opgaver:

Kommuner

12. november 2025, kl. 12:30-14:30 

Tilmeld dig webinar for kommuner

Private aktører

13. november 2025, kl. 12:30-14:30

Tilmeld dig webinar for private aktører

Du får adgang og kan opdatere Plejeoverblikket ved at logge ind via dette link:

Gå til indberetning i Plejeoverblikket

Se vejledning til indberetning i Plejeoverblikket

Vejledningen indeholder en trin-for-trin gennemgang af indberetningen og vejledning i korrekt registrering af serviceleverancer for private leverandører.

Husk at udfylde alle obligatoriske felter – ellers vil enhederne ikke blive vist i oversigten.

Vejledningen ajourføres løbende af Sundhedsdatastyrelsen.

Om Plejeoverblikket

Plejeoverblikket skal give et samlet overblik over alle plejehjem målrettet ældre og leverandører af helhedspleje i Danmark. Formålet er at understøtte det frie valg for ældre borgere og skabe bedre mulighed for at sammenligne tilbud.

Reglerne for Plejeoverblikket – herunder hvilke oplysninger der skal indrapporteres – fremgår af ældrelovens § 27 og bekendtgørelsen om Plejeoverblikket, som trådte i kraft 1. juli 2025. Med bekendtgørelsen skal der indberettes en række nye oplysninger, og der er derfor afsat tid til, at kommunale og private aktører kan foretage de nye registreringer.

Den nye digitale løsning, Plejeoverblikket, forventes lanceret i december 2025, når alle data er indberettet og kvalitetssikret. Indtil da kan den nuværende Plejehjemsoversigt fortsat benyttes.

Plejeoverblikket erstatter Plejehjemsoversigten og skal bidrage til mere brugervenlighed og transparens. Samtidig bliver den tættere integreret med fællesoffentlige registre for at mindske behovet for indberetninger.

Løsningen fungerer også som register for Ældretilsynets arbejde med udstilling af en autoritativ liste over pleje- og helhedsplejeenheder. Her vises kvalitetsindikatorer og resultater fra brugertilfredshedsundersøgelser samt Ældretilsynets tilsynsrapporter og eventuelle sanktioner.

Plejeoverblikket integreres med både Sundhedsvæsenets Organisationsregister (SOR) og CVR, så oplysninger om fx P-nummer, antal ansatte og årsværk automatisk holdes ajour. Det stiller samtidig skærpede krav til datakvalitet og ajourføring i SOR.

Notat om lokaliteten for leverandører af helhedspleje

Der arbejdes desuden på at forenkle indberetnings- og vedligeholdelsesprocesserne for både kommunale og private aktører.

Overgangsordning

Alle kommunale og private plejeenheder samt leverandører målrettet ældre, jf. ældrelovens § 27, stk. 2, der frem til den 1. juli 2027 kun leverer ydelser efter serviceloven, skal i perioden 1. juli 2025 til 1. juli 2027 være registreret på Plejehjemsoversigten og efterfølgende på Plejeoverblikket, når løsningen idriftsættes i december 2025.

Overgangsordningen understøtter Ældretilsynets arbejde, og virksomheder er fortsat omfattet af den. Du kan se listen over virksomheder i overgangsordningen på plejehjemsoversigten.dk fra den 1. juli 2025 og senere på plejeoverblikket.dk.

Hvis I som virksomhed ønsker at opdatere jeres oplysninger, eller hvis I ikke længere har borgere visiteret til nævnte ydelser, skal I kontakte Sundhedsdatastyrelsen, så vi kan ajourføre listen. I den forbindelse bedes I udfylde en af nedenstående formularer og sende til os:

Formular: PLOV-overgangsordning - Opdatering af virksomhedsinformationer

Formular: PLOV-overgangsordning - Fjernelse fra Ældretilsynets overgangsliste

Seneste driftsbeskeder

Teknisk support

Servicedesk
Hverdage kl. 9-15

Husk ved kontakt

Skriv Plejeoverblikket i emnefeltet, og opgiv et telefonnummer, du kan træffes på.